Hjem Information Der skal findes fælles løsninger mellem de forskellige aktører, når det handler...

Der skal findes fælles løsninger mellem de forskellige aktører, når det handler om det stigende antal autocamperturister i Danmark. Det skriver AutoCamperRådet i dette indlæg i Turistmonitor, hvor de opfordrer til mere netværk og bedre samarbejde.

12

AutoCamperRådet indgår netop nu i dialoggrupper i en række kommuner, der har sat fremtiden for autocamperturismen højt på dagsordenen.

Hvorfor gå i gang med det arbejde nu, bliver autocamperne ikke sat i vinterhi?

Det giver rigtig god mening at tage hul på at finde fælles løsninger mellem de forskellige aktører, hvis fokus er en balance mellem autocamperturister, de lokale forhold samt en bred vifte af overnatningsmuligheder for autocampere.

Som de sidste par års medieskriverier hen over sommeren har 2024 ikke været en undtagelse. Autocamperne er blevet meget tydelige rundt i landskabet. Der er, og der vil komme flere og flere autocampere på vejene. En autocamperturist har i dag det hele med i vognen og bevæger sig fra sted til sted for at opsøge natur, kulturinstitutioner eller blot et roligt sted.

De tager oftest ophold en dag eller to samme sted, og de kører hele året. Den moderne autocamperturist er ofte et ægtepar på 60+, der holder ferie fra 1. januar til 31. december. Det er ikke kun danske autocampere, vi ser på vejene, de seneste år har flere og flere tyske, franske, italienske og hollandske autocamperturister sat kursen mod Danmark og det øvrige Norden.

Opfordring: Lyt til kundens behov

Alt dette kalder på, at vi i fællesskab dagsordensætter fremtidige gode løsninger, ikke mindst en diversitet af overnatningsmuligheder.

I dag er der overnatningsmuligheder på særligt indrettede autocamperpladser, såkaldte stellpladser, lystbådehavne, campingpladser, små pladser ved gårdbutikker/vingårde/hjemmebryggerier mv. Men der er behov for flere pladser og ikke kun langs vore kyster.

I AutoCamperRådet har vi fokus på, at pladserne tilgodeser de ønsker den moderne autocamperturist har:

  • Kørefast underlag – ikke blødt græs
  • Bynære pladser i gå- og cykelafstand til bykernen
  • Tæt ved, eller i naturområder
  • Tæt ved kulturtilbud
  • Åbent hele døgnet og hele året
  • Gerne med mulighed for tømning af spildevand og toilet
  • Gerne med mulighed for vandpåfyldning
  • Gerne med mulighed for tilkøb af el

Der er flere og flere campingpladser, der har lyttet til autocamperturisternes ønsker og har indrettet særlige områder inde på pladsen eller lige uden for bommen, hvor en række af ovenfor nævnte ønsker er tilgodeset.

AutoCamperRådet opfordrer til, at endnu flere campingpladser lytter til kundens behov, hvis de gerne vil have os som kunder. Vi bistår gerne de campingpladser, der har brug for et lille skub og sparring i deres omstillingsproces med at åbne dørene helt op for den nye kundegruppe – autocamperturisterne.

Flere kommuner skal på banen

Som tidligere nævnt arbejdes der i en række kommuner med løsninger til gavn for en vellykket autocamperturisme nu og i fremtiden. Det sker ofte i et samarbejde med de lokale turist- og erhvervsorganisationerne hvori også campingpladserne indgår.

I AutoCamperRådet kunne vi ønske os, at mange flere kommuner melder sig på banen. Vi vil her gerne opfordre til, at kommunerne på tværs af landet danner et netværk af kommuner og lokalområder, der arbejder på bæredygtige løsninger til gavn for de lokale og autocamperturisterne.

Vi indgår meget gerne i et sådan netværk med vores erfaringer og viden. Det kunne være fantastisk, hvis sommeren 2025 blev året, hvor medierne »flød« over med positive historier om autocamperturismen. Autocamperturister er det hurtigst voksende turistsegment nu og her. Vi skal i Danmark være på forkant med den udvikling.

AutoCamperRådet er et råd sammensat af to repræsentanter fra hver af de fire foreninger: Dansk Autocamperforening, Campervenner, DK-AutoCam og Dansk Camping Union.

Tilsammen repræsenterer de fire foreninger i AutoCamperRådet cirka 90 procent af alle organiserede autocamperejere i Danmark.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord, svarende til maksimalt 4.000 tegn, til debat@turistmonitor.dk