Pressemeddelelse til dagblade og Facebook grupper

I ACR – AutoCamperRådet – følger vi med interesse den aktuelle, igangværende debat i Nordjyske og i flere Facebook grupper, omkring autocamperne og muligheden for overnatningspladser.

Antallet af autocamperturister vokser næsten eksplosivt såvel i Danmark, som i resten af Europa. Derfor vil behovet for overnatningsfaciliteter være fortsat stigende de kommende år.

Vi (ACR) arbejder for at få oprettet og udbygget et bredt udvalg af attraktive pladser, hvor autocampere kan overnatte. Gerne i naturskønne områder eller tæt på spændende bykerner, hvor byen, dens handlende og autocamperturisterne kan have gensidig glæde af hinanden.

AutoCamperRådet er et rådgivende organ i relation til kommuner, institutioner, turistorganisationer, handelsstandsforeninger og andre, der ønsker at oprette sådanne pladser. Og vi assisterer gerne med vejledning om markedsføring af pladserne.

En moderne autocamper har alle faciliteterne med sig – køkken, toilet, affaldstanke til spildevand og drikkevand og ikke mindst eget toilet. Desuden er alle udstyret med batterier til vognens el-apparater. Mange har desuden solceller og ekstra bo batterier, så de er helt uafhængige af eksterne faciliteter i flere dage.

Autocamperturisternes primære ønske er oplevelser i mange afskygninger – naturen, vand, indkøb, turistattraktioner osv. Derfor har mange havne etableret overnatningspladser, til stor glæde for autocamperturisterne. Også flere private aktører etablerer ”stellpladser”, pladser beregnet til autocampere, hvor autocamperne kan parkere 1-3 dage i attraktive områder og med forskellige faciliteter.

Kendetegnende er at priserne svinger fra gratis til op mod 200 kr. pr. døgn, oftest inklusive mulighed for tømning og påfyldning af vand. Nogle tilbyder desuden adgang til ekstern el-tilslutning.

Af den igangværende debat fremgår – endnu en gang – at mange borgmestre og kommunalbestyrelser vil tvinge autocamperne ind på campingpladserne. Helt uden at forholde sig til gæsterne ønske, og campingpladsernes prissætning, og ikke mindst åbningstider.

Autocamperturisterne kører hele året, modsat turister med campingvogne. De ønsker også fleksibilitet med hensyn til ankomst og afrejsetidspunkter. Nogle kommer frem sidst på aftenen, og andre kører meget tidlig morgen. Det passer ikke helt ind i campingpladsernes lukketider. Desuden er prisen typisk 3-400 kr. for en overnatning.

Måske har politikerne overset disse forhold, eller måske slet ikke forholdt sig hertil? Et stort antal campingpladser åbner først omkring april, og lukker helt ned igen i september eller oktober. Dermed udelukkes autocamperturisterne helt fra disse pladser.

Nogle campingpladser ser vi tage bestik af markedsmekanismerne og tilbyde helårsåbne pladser, med indrettede autocamperpladser i separate områder på pladser, og ikke mindst tilbyde attraktive priser i niveauet omkring 100-150 kr. pr. døgn. Vi oplever at disse pladser i stigende grad opsøges af autocamperturisterne.

Måske skulle campingpladsejere overveje alternative faciliteter og priser til autocamperne? I stedet for løbende at forsøge at skabe den dårlige omtale af autocampergæsterne. Campingpladserne er ofte overfyldte i sommermånederne. Hvis ikke butikken har et attraktivt udbud af ydelser og tilsvarende priser, kommer kunderne, i dette tilfælde autocamperturistene, ikke.

I vores sydlige naboland, Tyskland, har flere større byer, som f.eks. Gosslar indrettet gratis parkeringspladser for autocamperturisterne, kun 3-500 meter fra bycentrum og gågaderne. Her ankommer og kører gæsterne hele døgnet. Men typisk bliver de halvandet døgn, hvor bilerne er tomme i dagtimerne. Her ses gæsterne forlade bilen gående eller på cykel om formiddagen, og komme retur sidst på dagen eller aftenen, med fyldte bæreposer. Mange har også spist på cafeerne eller i restauranterne i byen. På disse pladser holder ofte 50-100 autocampere hver nat.

Måske hænger det sammen med, at undersøgelser viser, at hver voksen autocamperturist bruger mellem 600 og 800 kr. pr dag. De er dermed et interessant publikum at få fat i.

I ACR håber vi, at flere kommunalbestyrelser får øje på det potentiale, der kører udenom og videre til næste by, hvis ikke de attraktive faciliteter stilles til rådighed.

Nogle kæmper for fricamping, hvor det er muligt. i Norge er det tilladt, at parkere stort set overalt. I ACR kæmper vi for ordnede forhold, og appellerer til at de regler og restriktioner, der gælder for de enkelte områder, overholdes. ACR arbejder for flere godkendte faciliteter, som vi lovligt kan benytte.

Overtrædelserne skader alle med autocampere, og giver anledning til dårlige omtaler af alle med autocampere.