Hjem Nyheder Bliver der trangt nu på Europas autocamperpladser ?

Bliver der trangt nu på Europas autocamperpladser ?

3984

Hvilken virkning har de stærkt stigende salgstal på autocamperplads landskabet omkring os?

Autocamper turismen boomer, hvilket ses på de stærkt stigende salgstal, som CIVD offentliggør hver måned. Alene i Tyskland er salget af nye autocampere i de sidste 10 år steget fra 21.235 om året til 28.348 autocampere, hvilket er et plus på 33%. Selv om der hele tiden bliver afmeldt gamle køretøjer, stiger bestanden i samme tidsrum med 24%, og stigninger er der også i resten af Europa.

Ved årsskiftet 2016, var der registreret 417.297 autocampere i Tyskland. Det virkelige antal er ifølge CIVD betydeligt højere og ligger omkring 460.000 køretøjer. Differencen forklares med antallet af kompakte campingbusser, der regnes for køretøjer med personbils tilladelse, som f.eks VW California.

Som en logisk konsekvens af det stigende antal køretøjer, er der der også større bud efter autocamperpladser og parkeringer. Promobil har forhørt sig hos forskellige autocamperplads ejere, der kan bekræfte at autocamperpladserne i den senere tid har været betydelig mere fyldt end tidligere.

Dette indtryk deler Roman Bauer fra autocamperplads netværket “Mein Platz” med hårde tal. Pladserne i netværkets besøg, er steget med 30% i den sidste sæson. Også Jürgen Dieckert fra “Top Platz” bekræfter denne trend, endda på trods af af at Maj og Juni var meget regnvåde.

Hvad der er godt for noget er skidt for noget andet. Lige så tilfredse pladsejerne er med fyldte autocamperpladser, lige så problematisk er det, at det bliver svære og svære at at finde en ledig plads. Især i højsæsonen er der stuvende fyldt i de populære destinationer i Regioner ved Nord- eller Østersøen. Her er der allerede fyldt fredag eftermiddag. Ideen med de spontane og uafhængige ture bliver derved noget absurd.

Løsningen på problemet ligger lige ved hånden. Der skal bygges flere autocamperpladser, eller bestående skal udvides. Dette kommer dog også an på sans og sund fornuft, da forkerte beslutninger kan komme til at gøre økonomisk ondt. Det kan tyske autocamperplads planlæggere synge mange sange om. Ofte henvender kommuner og private sig, der vil vide hvordan man laver en autocamperplads. Her drejer det sig ikke om hvordan, hvad er vigtigt eller hvorledes. Beliggenhed er en kritisk faktor for at opnå succes med pladsen.

Jürgen Dieckert ser således på det, at især i storbyer reagerer på efterspørgslen efter nye autocamperpladser, med størrelser der gør, at de ofte er overbelastede. Det gør ikke noget godt for pladsen eller de besøgende.

Selv om byen er stor, er der også eksempler på at succesfulde autocamperpladser på grund af ugunstige omstændigheder har måtte lukke. Skæbnen overhalede bla. autocamperpladsen Freiburger Stellplatz am Eschholzpark. Den må i de kommende år vige, fordi byen har et presserende behov for at bygge boliger på grunden, men der findes i øjeblikket ikke en byggeplan. Byen Freiburg har tilbudt en altenativ placering for autocamperpladsen, men den falder ikke i god jord hos ejeren af autocamperpladsen, da den er beliggende mellem to stærkt befærdede firspors veje der forbinder byen med en nærliggende motorvej. Et andet eksempel er Reisemobilhafen Überlingen, der med sine 30 pladser må vige for et nyt supermarked og derfor skal finde et ny sted. En lille plads til 3 autocampere ved en restaurant blev en torn i øjet på et tysk amt.

At byer og kommuner også kan være positivt indstillet over autocamperplads ejere, ses i Nordkirchen, hvor en ny autocamperplads har set dagens lys, og der blev støttet af byen, da den også har erkendt at den nye plads også har et økonomisk potentiale og er en turisme faktor for byen.

Stadig flere kommuner og regioner tager autocamperturisme til sig, som f.eks Coburg-Rennsteig i Sauerland og Stuttgart, der har anlagt autocamperpladser. Disse projekter vil i fremtiden sørge for tiltrømning på pladserne. Stellplatz planlægger Thomas Schröder bekræftiger denne trend. Efterspørgslen efter autocamperpladser er i de sidste 40 år steget med 50%. Alene i de sidste 10 år er pladserne i Tyskland steget med 1560 autocamperpladser. Både private og det offentlige investere i autocamperpladser. Dog efterlyser man i Tyskland mere engagement fra producenterne i form af sponsorater. Det budskab har Phoenix indhaveren Barbera Schell hørt og Phoenix har derfor indrettet Phoenix-Reisemobilhafen som et tegn på producenternes velvilje.

Vigtig for skabelsen af nye autocamperpladser, er også målrettet oplysning af det stedlige samfund for at nedbryde fordomme og for at understrege den økonomiske udnyttelse af segmentet for de handlende.

Øvrige lande.

I Grækenland har regionen Epirus i sammenarbejde med et tysk rådgivningsfirma, åbnet 34 autocamperpladser. I Danmark findes der på øen Rømø et attraktivt autocamperplads Hotspot. I Holland, især i området Zeeland er der nye pladser. En anden udvikling kan man se i Frankrig. Her var der i årevis et stort antal gratis autocamper parkeringspladser, der nu er blevet betalbare og udstyret med en kreditkort automat.

Afslutningsvis.

Analogt med det stigende antal autocampere, stiger også besøgene på autocamperpladserne. Desuden har usikkerheden i visse lande også gjort deres. Selv campingpladser får flere besøg. Det drejer sig ikke kun om at åbne nye pladser, men også om at udvide bestående pladser og udbygge infrastrukturen. Kilde: Promobil

Her i Danmark har autocamper-info.dk været i dialog 6 private der ønskede at lave pladser for at tiltrække autocamper turister. Et par stykker er blevet frarådet at bruge deres midler på en plads, der pga. af placeringen ikke havde chancer for at overleve, og de er gået på jagt efter bedre egnede områder. Pladser skal være bæredygtige og langtidsholdbare, som også artiklen påpeger. Der kan ikke skabes turisme, hvor der ingen turisme er.

Finder du at autocamperpladserne i den sidste tid har været mere fyldt op end tidligere ?

spmal