Hjem Autocamper lov nyt Tysk-Østrisk Maut-ændringer

Tysk-Østrisk Maut-ændringer

1650

Tyskland og Østrig har siden 1. december 2023 ændret vejskatten – den såkaldte Maut – så den afhænger af køretøjets teknisk tilladte totalvægt i stedet for køretøjets tilladte totalvægt – og af køretøjets CO2-emissionsklasse.
Det betyder væsentlige prisstigninger; men hvor store de bliver for den enkelte afhænger af køretøjet, herunder CO2-emissionsklassen. Det gælder alle køretøjer – også autocampere, der har nedvejet deres køretøj til 3,5 tons.
Tidligere kunne disse køretøjer nøjes med en vignet, men er nu omfattet af nye bestemmelser der betyder, at afgiften nu beregnes afhængig af kørte kilometer og skal derfor have en GO-Box.
Den teknisk tilladte totalvægt (tzGm) er nu afgørende for vejafgiften og ikke længere den registrerede maksimalt tilladte totalvægt (gvG). tzGm er specificeret af producenten og er i mange tilfælde over den tidligere grænse.

Sådan er regelsættet:
Køretøjer over 3,5 tons GVW (tidligere 3,5 t GVW) kræver en GO-Box. Køretøjer under 3,5 tons tzGm skal have en vignet eller skal betale vejafgift. Intet ændres for køretøjer med en teknisk tilladt totalmasse på op til og med 3,5 tons. Kravet om en vignet gælder fortsat.

Teknisk tilladt totalvægt

  • Først og fremmest vil det være den teknisk tilladte totalvægt (felt F.1 i registreringsattesten), der er afgørende, i stedet for den tilladte totalvægt. 
  • Den maksimalt tilladte totalvægt kan ses i felt F2 i registreringsattesten, del I.
  • Registreringsattest Del I: Alt hvad du behøver at vide om køretøjets registreringsdokument Ferietips og rejseinspiration. Gratis fra ADAC
  • GO-afgift: femårig overgangsperiode. For visse autocampere gælder en overgangsperiode. Deadline her var 1. december 2023:
  • Køretøjer, der er indregistreret før denne dato og har en teknisk tilladt totalvægt (tzGm) på mere end 3,5 tons – og hvis tilladte totalvægt tidligere var fastsat til højst 3,5 tons – er i første omgang fritaget for den kilometerafhængige vejafgift. Du er stadig underlagt en vignet- og vejafgift. Overgangsperioden gælder indtil 31. januar 2029.
  • Køretøjer, der har en teknisk tilladt totalmasse på mere end 3,5 tons og er registreret til trafik første gang efter 1. december 2023, er påvirket af den kilometerbaserede vejafgift og kræver en GO-Box fra 1. januar 2024.
  • Fra 1. februar 2029 skal alle køretøjer med en tzGM på mere end 3,5 tons have en GO-box.
  • Vægten har betydning for vægtkategorien, køretøjet kommer i, og man bør derfor være opmærksom på, om man skal have rettet vægten, da den teknisk tilladte totalvægt oftest er højere end den tilladte totalvægt. Det gælder særligt, hvis køretøjet ligger på grænsen mellem forskellige vægtkategorier. 
    Kilde: ADAC og Transportmagasinet