Hjem Handling og visioner Campingpladser i positiv dialog med AutoCamperRådet

Campingpladser i positiv dialog med AutoCamperRådet

8
default

AutoCamperRådet (ACR) oplever stor interesse fra danske campingpladser, som i stigende grad siger ja tak til at få besøg af ACR’s frivillige områdeambassadører. Baggrunden er et fælles ønske om at forbedre forholdene for det hastigt voksende segment af autocamperturister – og dermed styrke campingpladsernes relevans og økonomi i en tid, hvor antallet af solgte campingvogne falder.
Initiativet bygger på ACR’s invitation til dialog og samarbejde, der blev udsendt i foråret 2025 til landets mange campingpladser – herunder både DK-CAMP, CODK og DCU’s medlemspladser. Tilbagemeldingerne har i vid udstrækning været positive.
“Vi sætter stor pris på det åbne oplæg til dialog,” udtaler Frederik Lund, direktør i Camping Outdoor Danmark. “ACR’s tilbud om at motivere autocamperturister til at benytte campingpladserne er noget, mange i branchen virkelig tager godt imod.”
ACR har siden henvendelsen oplevet en støt strøm af henvendelser fra pladsejere, der ønsker inspiration og konkret vejledning i, hvordan deres plads kan blive mere attraktiv for autocamperturister – både i højsæson og i skuldersæsonerne.

Områdeambassadører skaber lokal dialog
ACR’s områdeambassadører spiller en central rolle i indsatsen. De er frivillige og ulønnede, men besidder stor erfaring som autocamperbrugere og ved, hvad der virker ude i felten. Med deres lokale kendskab og faglige indsigt kan de give sparring om blandt andet:

  • Etablering af kørefast standplads med korrekt størrelse
  • Information om priser og faciliteter tilpasset autocamperturister
  • Muligheder for helt eller delvist helårsåbent
  • Adgang til tømmefaciliteter og strøm
  • Bynær placering og nem adgang til centrum

Målet er at hjælpe pladserne med at imødekomme autocamperturisters behov – uden store investeringer, men med stor effekt.

Et voksende potentiale for hele branchen
ACR’s seneste medlemsanalyse fra marts 2025 peger på et stærkt og voksende autocampersegment. Over 1.100 organiserede brugere har deltaget i undersøgelsen, der viser, at autocamperturister er aktive hele året og foretrækker frihed under ansvar – men samtidig gerne betaler for ordnede forhold og faciliteter.
“Vi ønsker at bringe parterne sammen i en konstruktiv og fordomsfri dialog. Der er masser af potentiale for at skabe en fælles gevinst,” udtaler Jørgen Nielsen, bestyrelsesmedlem i ACR og en af koordinatorerne for OmrådeAmbassadørerne.
Campingpladser, der ønsker at høre mere eller få kontakt til en ambassadør i deres område, kan henvende sig direkte til Jørgen Nielsen eller Gert Deth Melchiorsen i ACR’s bestyrelse.
Med denne indsats håber ACR at bidrage til en ny og mere nuanceret samtale om autocamperturisme i Danmark – og skabe en stærkere sammenhæng mellem autocamperturister og de danske campingpladser.