– Den kommende erhvervsminister bør som noget af det første sætte ind overfor autocamper-turismen. Det er den hurtigst voksende turismeform i Danmark, lyder det fra ACRs formand, Hans Bækvang.
Fra 2020 til 2021 steg den mere end 30 procent herhjemme, men tendensen ses også i resten af Europa.
– Vi oplevede denne sommer, at mange flygtede fra varmen – tyske og franske autocampister kom til Danmark, så der var et stort run på, og det tror vi fortsætter. Det betyder, at der er brug for faciliteter til autocampister.
En autocamper har toilet og bad med, så det er ikke voldsomt mange faciliteter, der kræves. Men det kræver, at der er mulighed for strøm og tømmefaciliteter. Det er ikke så vanskeligt at oprette den type pladser, så som minister vil jeg lempe reglerne.
Flere pladser
Desuden er der mange landmænd, der godt kunne tænke sig at etablere pladser som en biindtægt for dem, men som reglerne er nu, må de højst etablere tre pladser på deres ejendom, uanset hvor stor den er.
Det er dokumenteret, at en autocamper bruger cirka 700 kroner i døgnet per sted, de holder, så det er ikke en ubetydelig indtægt for lokalsamfundet.
Bedre skiltning
– Jeg vil opfordre til at lave en national skiltning for autocampere. Som det er nu, er der skilteforvirring af en anden verden, for lige nu er det op til den enkelte kommune eller ejer af pladsen at vælge skilteform. Kunne man lave nationale regler for det, spørger Hans Bækvang.
I og med at autocamper-turismen har vokset sig så stor, har der også været lidt forvirring omkring, hvor man må holde, og på den måde kom nogle til at genere lokalbefolkningen. Det har været et problem.
– Som autocampist føler vi os overset i den nationale strategi, selvom det er den hurtigst voksende ferieform. Men vi synes, at man bør lempe kravene til de nationale retningslinjer for stelpladser, og så bør vi tale mere om, hvordan vi kan understøtte små lokalsamfund gennem den relative nemme turismeindtægt, autocampister udgør, fastslår ACRs formand.