Oprindelig artikel til Fyns.dk sendt 12-08-2021kan læses HER
Efter journalistisk behandling hos Fyns.dk, endte artiklen således efter interview med Jørgen Nielsen. ACR.
Autocamperne er kommet for at blive: – Bare vent til hollænderne og tyskerne kommer – det bliver et ragnarok
Af journalist Sandra Overgaard Goldek
Jørgen Nielsen, som er kasserer og med i AutoCamperRådets (ACR red.) bestyrelse, har fulgt med i den seneste tids debat om autocampere i Kerteminde.
Han mener ikke, der er nogen let løsning i byen, når man snakker om steder, hvor autocamperne kan holde. I forvejen er der på Kerteminde Marina 18 autocamperpladser, som hen over sæsonen har være fuldt belagt – og mere til.
Han synes dog ikke, der er tale om konkurrence mellem Kerteminde Kommune og campingpladserne, for ifølge ham, matcher autocamperturisternes behov slet ikke, hvad de skal betale for på campingpladserne.
– Der er tale om to forskellige segmenter. Campingpladserne tilbyder nogle aktiviteter, som autocamperturister ikke har brug for såsom hoppeborge, legepladser og vandlande. Og det er nogle faciliteter, som de fleste autocamperturister ikke er interesseret i.
ACR går ikke ind for “fri-camping,” hvor folk holder med deres autocampere, hvor de har lyst til. De ønsker derimod bedre og ordnede forhold, hvor der er de faciliteter, autocampere har brug for, og hvor prisen stemmer overens med disse.
Campingpladser skal ind i kampen
Jørgen Nielsen, som selv er erfaren inden for feltet, fortæller, at en autocamper blot har tre basale behov.
Den skal have mulighed for at tømme toilet-tanken, også kaldet sortvandstanken. På samme måde skal der være mulighed for at tømme gråvandstanken til bruse- og opvaskevand. Og sidst, men ikke mindst skal der være mulighed for at påfylde rent vand.
Nogle ønsker el, men oftest er der monteret batterier forbundet til solpaneler på taget, så mange kører i månedsvis uden el-tilslutning.
– Vi er de frie fugle. Du kan kalde os en slags nomader, som kører fra sted til sted, og vi ligger som oftest ikke mere end to døgn det samme sted. Det er også derfor, vi ikke vil betegnes som campister. Vi er turister i eget land.
– Men flere ville uden tvivl benytte campingpladserne, hvis prisen matchede forbruget. Der er brug for en fornyelse af campingpladserne, og heldigvis begynder flere pladser at gå i den rigtige retning og tilbyder en timepris eller lignende for, at autocampere kan få et sted at holde, enten inde eller uden for pladsen, nævner han.
Placeringen betyder meget
Dog er der en ret væsentlig ting, som i mange tilfælde er afgørende, nemlig hvor faciliteterne til autocampere befinder sig. Ifølge Jørgen Nielsen ønsker mange autocamperturister at være i eller tæt på en by for at kunne handle ind og gå på restaurant.
– Vi kan ikke bare køre ind til byen og lade bo-delen stå. Nej, vi skal have hele autocamperen med, når vi skal opleve noget. Nogle går eller cykler, men hvis byen ligger for langt væk, er vi nødt til at køre, siger Jørgen Nielsen.
Der har for nyligt holdt helt op til 50 autocampere på pladsen ved Kerteminde Marina. Kommunen mener, det er bedre, de holder der, end finder andre steder i kommunen, hvor de potentielt kunne genere turister og borgere.
Og 18 pladser i en by som Kerteminde er ikke nok, mener Jørgen Nielsen, som ærgrer sig over, at det højst sandsynligt ikke bliver muligt at udvide autocamperpladsen på marinaen, da kommunen har solgt en del af pladsen ved siden af til Salling Group.
– Kommunen har solgt en tredjedel af den store plads, hvor skibene ligger. Derfor kan jeg ikke rigtig se, at det bliver muligt at udvide de 18 pladser til flere, for så får kommunen problemer med bådejerne, siger han.
Jørgen Nielsen har imidlertid et alternativt forslag til, hvordan man kunne løse problemet med autocamperne i byen.
– Det kunne sikkert sagtens lade sig gøre om sommeren at lave nogle midlertidige pladser, da bådene er i vandet på det tidspunkt. Fra 1. september eller noget lignende kunne man så indskrænke det til 18 pladser igen, foreslår Jørgen Nielsen.
Et voksende marked
Spørger man ham, er autocamperne kommet for at blive, og netop derfor bakker ACR op om de kommuner og private, som forsøger at etablere faciliteter, som dækker de færre behov autocamperturisterne har.
– Markedet vokser hastigt, og bare i Danmark er vi 10-12.000. Men bare vent til hollænderne og tyskerne begynder at komme. Det bliver et ragnarok uden lige, og folk er nødt til at køre andre steder hen, hvis der ikke er plads.
– Det er da ærgerligt for byen, som kunne have tjent 500 kroner om dagen per autocamper, men den kan jo ikke tilbyde mere, end den har kapacitet til.
Jørgen Nielsen kender udmærket til de anstrengte meninger, der er om autocampere. Men det får ikke de kørende boliger til at forsvinde.
– Folk kigger da skævt til de store biler. Og de er da sikkert heller ikke kønne ude i landskabet. Men nu er de her, og der kommer flere og flere af dem, slutter han.
For abonnenter hos Fyns.dk kan artiklen læses HER