Dansk Bilbrancheråd og Håndværksrådet har indsendt en fælles seriøs opbakning til nedsættelse af registreringafgifter, der vedrøre autocampere. I det indsendte fra Dansk Bilbrancheråd og Håndværksrådet lyder overskriften “Glem ikke registreringsafgiften igen”, og opfordre til at afgiften på autocampere sænkes til 40%, hvis biler sænkes til 100%.
http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/SAU/bilag/283/1788679.pdf
Autobranchen siger !
AutuCamperRådet har i et af sine forslag til Skatteministeren foreslået at avance ikke er en del af beregningsgrundlaget for afgift på autocampere, som er på minimum 9%. Moms af avance tillagt en vare er sådan som det er, men registreringsafgift af avance tjent og pålagt i Danmark – Nej. Her bakker Gitte Seeberg fra Autobranchen Danmark, nu op om dette tåbelige afgift indslag.
Samtidig har AutoCamperRådet også forslag om afgift ud fra en teknisk model, hvor CO2 udledning og vægt indgår, ligesom forslag fra Autobranchen. Denne model er meget lig den norske afgiftsmodel.
http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/SAU/bilag/276/1786514.pdf
Om dansk autocamper afgift !
Beregningsmetoden for autocampere 60% er lidt noget rod, for at sige det mildt. En forhandler, der hjemtager et fabriksnyt køretøj, betaler afgift af f.eks tysk fakturapris, netto + Loven siger minimum 9% avance + Dansk moms – Afgiftsfrit bundfradrag på 12.100 kr + Dette resultat tillægges 60% afgift.
Tager en privat et nyt køretøj hjem, skal der stadig indregnes minimum 9% i avance i regnestykket, selv om der ikke indblandet en dansk forhandler. Samtidig skal køber selv sørge for at få tilbagebetalt den tyske moms. Private kan som udgangspunkt ikke købe i Tyskland ex moms, og tyske forhandlere vil ikke udlevere et køretøj uden tysk moms til private, da han selv kan blive hængt op på det.
Et brugt køretøj, er et køretøj der er mindst 6 måneder gammel og har kørt mindst 6.000 km (EU lov). Her betales der ikke difference moms mellem dansk og tysk moms. Afgiftsberegningen foregår her som baglæns regning, med udgangspunkt i en skønsmæssig handelsværdi.
En nedsættelse af afgift, som der tales om på personbiler til 100% afgift, vil ikke få indflydelse på autocampere, da skæringspunktet for beregning af bil-del 105/150% – camping-del 0% og autocampere på minimum 2 tons og 4 sovepladser er 60% af hele køretøjet, ligger på omkring 417.720 kr inkl registreringsafgift. Det viser SKAT´s egen afgiftsberegner, der kun er til rådighed for forhandlere og ikke må forveksles den afgiftberegner der findes på SKAT´s hjemmeside. Denne beregner på SKAT´s hjemmeside er i forbindelse med autocamper afgiftsberegning værdiløs. Ingen private kender værdien af bil-del/camping-del. Det er ikke opsplittet fra producenterne. Hvad er værdien af bil-del på et brugt køretøj ?
Der er forhåndsgodkendt et beløb på en bildel fra SKAT, som ikke tager hensyn til om autocamperen køre på Mercedes eller Fiat. Ingen private har fået dette beløb oplyst. Derfor vil mere end 95% autocampere blive beregnet af 60% afgift.
Vi satser på at der lyttes til ACR´s “ønskeseddel”, men alle former for afgiftslettelse er velkommen !
AutoCamperRådets forslag. ft.dk