Vi har fået denne tekst af Preben Heide. Tak for det. En fortælling fra det virkelige liv fortalt af en aktiv autocamperturist. Teksten fortjener helt sikkert at blive offentliggjort her på hjemmesiden.
Fyld op med diesel. Kontroller dæktrykket. Påfyld drikkevand. Kig efter, om du har fulde gasflasker. Og – som noget helt nyt – at din moral og etik er i orden. Så kan du trille af sted i din autocamper og nyde friheden i det rullende sommerhus.
“Moral og etik for danske og udenlandske autocamperturister” er titlen på en folder, der er udgivet af Autocamperrådet.
Ideen med den folder er at afværge konflikter mellem autocampister på den ene side og andre trafikanter på den anden side. Men også at undgå at genere fastboende.
Der kører 12-13.000 autocampere på danske nummerplader, men der er ti gange så mange campingvogne.Campingvognene holder til på campingpladserne, hvorimod autocamperne ses mange andre steder.
Flere end 100 havne og marinaer har faciliteter, der bruges af autocampere. En af de nyeste er Agernæs Havn. Den vender jeg tilbage til. Der er 360 bondegårdspladser med op til tre pladser som f.eks.hos Britta Bang på Lilletoftevej i Gamtofte. En del mikrobryggerier og gårdbutikker tilbyder også overnatning, og endelig er der mange gratis autocamperpladser med eller uden faciliteter som f.eks.Dronningeudsigten nær Jordløse og Kongeudsigten i Stenderup med udsigt over Arreskov Sø.
Autocamperturisme (AC-turisme) er en hurtigt voksende fritidsaktivitet. Overnatning i shelter, vandsport, fodsport og cykelturisme vokser i samme tempo og mødes med klapsalver af både private og kommunen, mens autocamperturismen bliver talt ned og nærmest lagt for had ligesom de mennesker, der kører autocampere må finde sig i krænkende sprogbrug som ‘manglende pli’.
En gængs autocamper vejer under 3500 kilo og er dermed i færdselslovens forstand en bil, der uanset dens anvendelse har samme rettigheder og pligter som alle andre biler under 3500 kilo. Det betyder, at den må parkeres overalt, hvor der ikke er parkering forbudt eller andre restriktioner. At holde på en plads markeret “P” er således helt i orden.
Men mange føler sig ugleset, når de benytter sig af deres soleklare ret, og at de bliver peget fingre ad. Det gælder ægteparret Helle og Jesper Thorsen fra Snave, som vi traf og fotograferede på autocamperpladsen på Fredericia Havn i begyndelsen af maj. Selvom de er indehavere af transportfirmaet “Dyr’expressen” holder de også af at køre i deres fritid. Men efter at de gentagne gange har følt sig kritiseret med urette, besluttede de sig til med en god tegning at sige, hvad der er parkering og hvad der er camping.
Hvis man vil dybere ned i definitionerne, kan man sige:
En autocamper, også kaldet campingbil, er et motorkøretøj, der er designet og indrettet til beboelse – en slags kombination af bil og hus. Man kan både køre og bo i en autocamper, hvilket gør den velegnet til ferie og rejser, især hvor fleksibilitet og frihed ønskes.
En autocamper kendetegnes ved:
- Indbygget køkken (ofte med gasblus, vask og køleskab)
- Sovepladser (senge fastmonteret eller omdannet fra siddepladser)
- Badeværelse (toilet og ofte bruser)
- Opholdsplads (bord og siddepladser, ofte drejelige forsæder)
- Opbevaringsplads (skabe, skabe og nogle gange et “garage”-rum bagtil)
- El og varme (12V- og 230V-system, ofte med gasvarme eller dieselvarmer)
Flere og flere kommuner indser, at autocampere skal være lige så velkomne som alle andre turister. Autocamperturister bruger i gennemsnit 400 kr. pr. døgn på pladsleje,
indkøb og kulturoplevelser, hertil kommer indkøb i specialbutikker og restaurantbesøg. Assens Kommune er skam også begyndt at rykke sig lidt fra en tavs og tvær modvilje mod AC’ere i og med, at der nu er indrettet pladser med strømforsyning på Agernæs Havn. Betalingssystemet er endnu ikke sat op, så indtil videre holder man gratis. Men prisen bliver formodentlig 175 kr. pr. nat inklusive strøm.